شناسه خبر : 154065
94/8/13 - 11:14 - 2015-11-4 11:14:45
 کارت قرمز برای علی ضیاء  در حاشیه دربی/ چرا مجری صدا وسیما روی هواست امروز؟
حاج علی ضیاء قربانی یا گناهکار؟

کارت قرمز برای علی ضیاء در حاشیه دربی/ چرا مجری صدا وسیما روی هواست امروز؟

مسابقه پرسپولیس و استقلال دارای حواشی همیشگی خود است و این حاشیه ها تنها به زمین فوتبال ختم نمی شود. همانگونه که درباره مجری صدا و سیما باعث طرد او از سازمان عریض صداو سیما شد.
به گزارش گروه فرهنگی فرهنگ نیوز، علی ضیاء مجری صدا و سیما که توانسته در این چند سال در زمینه اجرا و مجری گری، پیشرفت قابل توجهی نسبت به هم سن و سالان خود داشته باشد، در دام یک حاشیه افتاد که می تواند زندگی حرفه ای وی را تا مدت ها تحت الشعاع قرار دهد. 
 
ماجرا به زمان برگزاری دربی معروف پایتخت میان دو تیم پرسپولیس و استقلال بازمی گردد. توپ در دقیقه 93 وارد دروازه مهدی رحمتی می شود و پرسپولیس بازی را به تساوی می کشاند. شور و هیجان زیادی ایجاد می شود و تماشاگران در استادیوم و در پای گیرنده های رادیویی و تلویزیونی به تشویق و شعف می پردازند. اما از قضا، مجری معروف تلویزیون نیز طرفدار پرسپولیس است و در کافه - رستورانی، همراه با دیگر طرفداران پرسپولیس، به کری خوانی و شادی می پردازد. 
 
تا اینجای قضیه، همه چیز عادی و طبیعی است و همچون همیشه شاهد هیجان های طرفداران دو تیم هستیم. طرفدارانی که بعضا در جریان بازی، خانواده های بازیکنان و مربیان را مورد نوازش قرار می دهند و باران فحش است که بر سر آنها می ریزد. این رویکرد به بیماری فرهنگی بازمی گردد که در جمع های خانوادگی و در کوچه و بازار نیز شاهد آن بوده ایم ولی مشخص نیست چه اتفاقی می افتد که تماشگران مسابقات ورزشی با چه پشت گرمی و حاشیه امنی به طور هماهنگ ارکستر فحش و ناسزا را در ورزشگاه ها اجرا می کنند!
 
 
 
در میان کسانی که طرفدار یکی از تیم های پرحاشیه استقلال و پرسپولیس بودند، علی ضیاء براساس کلیپی که از وی در جمعی منتشر شده به شادی و کری خوانی برای استقلالی ها می پردازد. انتشار گسترده این کلیپ در فضای مجازی، این مجری تلویزیون را در مظان اتهام و توهین به استقلال و سرمربی این تیم قرار می دهد.
 
بازی دربی تمام شد اما بازی برای علی ضیاء تازه شروع شده است. او در کافه – رستوران متعلق به خود، به همراه دوستانش، کری خواند که برای مربی استقلال بسیار گران آمده و پرویز مظلومی آن را توهین مستقیم به خود، خانواده اش و طرفداران استقلال دانسته است.
 
مجری صدا و سیما که هرگز تصور نمی کرد، شادی وی در آن برهه چنین واکنش هایی به دنبال داشته باشد که کار را به ممنوع الکاری یا ممنوع التصویری اش بکشاند، حال پشیمان شده و در اردوگاه استقلالی ها حاضر شد و از پرویز مظلومی به طور رسمی معذرت خواهی کرد.
 
این مجری سی ساله با معذرت خواهی و ابراز ندامت از کارش نیز نتوانست مانع خشم مدیران صدا و سیما شود و خود را همچون داوری در  میان بازی دربی دید که کارت قرمز اشتباه برای یک از بازیکنان پرسپولیس یا استقلال کشیده و مورد لعن و نفرین طرفداران و کادر یکی از تیم ها قرار گرفته است. از دید بسیاری این اشتباه قابل بخشش نیست چرا که به قیمت تاثیر بر نتیجه مهمترین بازی سال تمام شده است. اما بازی علی ضیاء در حاشیه بازی بزرگ روی داده و حاشیه در صورت عدم کنترل، حاشیه ها به دنبال می آورد.
 
 
 
می توان دو برداشت از این ماجرا داشت. یک آنکه علی ضیاء همچون تمام افراد عادی جامعه دارای هیجانات و احساساتی است که این هیجان می توان در زمانی مانند یک بازی فوتبال، فوران کند و حتی از کنترل شخص خارج شود. این اتفاق در مکانی روی داده که عده ای از طرفداران پرسپولیس نیز حضور داشتند و جوزدگی حاصل از محیط نیز بر فضا و مجری معروف مستولی شده و او را به کری خوانی واداشته است. از این زاویه، کاری که علی ضیا انجام داده، طبیعی بوده و اتفاقی است که در ورزشگاه ها به مراتب بدتر روی می دهد. یعنی علی ضیاء تنها در مقابل دوربین علی ضیاء است و خارج از محدوده صدا و سیما می تواند دیگر آن شخصیت نباشد. و در برداشتی دیگر، علی ضیاء را صدا و سیما و مخاطبان به این جایگاه رسانده اند و در مقابل رفتارها و گفته هایش باید پاسخگو و مسئولیت پذیر باشد. 
 
درصورتی که این کری خوانی برای یک بازی ملی مثلا ایران و عربستان روی می داد، نه تنها تقبیح نمی شد بلکه به خاطر وطن دوستی و حمایت از تیم ملی تشویق نیز می شد. همانند بسیاری از بازیگران و مجریانی که در زمان بازی والیبال یا فوتبال در ورزشگاه ها و در میان تماشگران حاضر می شوند و در صورت پیروزی یا کسب نتیجه به شادی می پردازند.
 
در این برداشت، علی ضیاء نیز مانند هریک از طرفداران عادی پرسپولیس در نظر گرفته می شود که جایگاه اجتماعی وی در قالب برنامه های تلویزیونی مدنظر نیست. مجری تلویزیون نیز می تواند در خارج از محیط کاری خود، به علایق و تفریحات بپردازد و حتی در محیط های خصوصی تر، هنجارشکنی نیز بکند. از این نظر، بازیگر، مجری یا کسانی که در قالب تلویزیون دیده می شوند، خارج از آن، انسان های عادی و معمولی در نظر گرفته می شوند که نه معصومیت خاصی دارند و نه می توانند حاشیه امنی به خاطر موقعیت شان داشته باشند. اگر خطایی یا اشتباهی از آنها روی داد، در صورت غیرقانونی بودن، تنها قانون حق قضاوت درباره آن را دارد و درصورتی همان رفتارهایی بود که در جامعه روی می دهد اما قانونی برای برخورد با چنین رفتارهایی وجود نداشته باشد، افراد معروف نیز همچون باقی افراد جامعه، مستثنی نیستند.
 
در شادی و کری خوانی علی ضیاء پس از گل پرسپولیس، شاهد رفتارهایی هستیم که از سوی طرفداران دو آتشه حتی به مراتب تندتر روی می دهد. اگر قرار به شکایت و برخورد باشد باید با هزاران و حتی صدها هزار طرفدار فوتبال چنین رویه ای در نظر گرفته شود که در ورزشگاه ها حتی به ناموس بازیکنان، داور و کادر فنی رحم نمی کنند.
 
 
 
اما برخی از افراد بر این نظرند که علی ضیاء به واسطه دیده شدن در تلویزیون دارای جایگاه اجتماعی شده و باید چه در مقابل دوربین و چه پشت آن، عرف ها و هنجاری های جامعه را رعایت کند و وظیفه سنگینی به واسطه شهرت بر عهده او قرار گرفته که در صورت عدم توجه، وارد حاشیه ها می شود و حتی جامعه حق دارد تا آن جایگاهی را که به وی داده از او پس بگیرد.
 
بر اساس این برداشت، اقدامی که مجری تلویزیون در کری خوانی برای پرویز مظلومی و استقلالی ها انجام داد، قابل بخشش نیست و باید تاوان آن را پس دهد تا دیگر از سوی هیچ یک از افراد معروف تکرار نشود. در این زمینه، جامعه خود قضاوت می کند و ضیاء در جایگاه متهم حتی در صورت عذرخواهی نیز، حق هیچ دفاعی دیگر ندارد. حتی اقدام شادی وی در آن برهه، به خاطر قرار داشتن در ماه های عزاداری، محکوم است. چنین حادثه ای پس از مشرف شدن علی ضیاء به مکه و حاجی شدن او، تبعات کری خوانی اش را سنگین تر کرده است.
 
بررسی ماجرای آقای مجری از این زاویه، نتایج دیگری را نیز به دنبال دارد. بر این اساس، کسی که در قاب تلویزیون در مقابل میلیون ها نفر حاضر می شود و از خوبی ها و انجام رفتارهای اجتماعی مناسب می گوید و آن را تبلیغ می کند، خود نیز باید در درجه اول، آن را رعایت کند و به گونه ای در جامعه حاضر شود که هرگز شائبه ای در رفتارهایش پیش نیاید.  در این رویکرد، عدم رعایت هنجارها و بروز رفتارهای خارج از قاعده محکوم است.
 
بدین سان، علی ضیاء پیش از هر چیز، نباید در چنان جمعی حاضر می شد، چون جمع موجود خارج از عرف های پذیرفته شده جامعه و به دور از شان افراد مدعی مذهب است و در ضمن، کری خوانی و توهین به مربی و تیم استقلال هرچند در ورزشگاه ها مرسوم است اما انتظار آن از چنین شخصیت های دور از انتظار و غیرقابل بخشش است. مجری برنامه های تلویزیونی با مخاطبان میلیونی، در ذهن آنها براساس حرف های شسته و رفته، الگوی ایجاد می کند که خدشه وارد کردن به آن از سوی هرکس حتی خود اجرا کننده برنامه، می تواند آثار بدی به دنبال داشته باشد. برای مثال نوجوان یا جوانی که با حرف های مجری مانند علی ضیاء، رویه رفتاری مناسبی در پیش گرفته با دیدن چنین صحنه هایی از الگوی خود، سرخورده و در نهایت مسیر خود را با توجیه اینکه خود مجری هم چنین کرده، تغییر می دهد. هر چند باید تاکید کرد، نباید گویندگان حرف، الگو شوند بلکه باید رفتارها براساس، گفته های مناسب شکل گیرد. اما در میان برخی از مخاطبان تلویزیون و سینما، چنین مصداق سازی های وجود دارد و برای جلوگیری از این آسیب باید چاره ای اندیشیده شود.
 
 
 
به هر حال، مجری تلویزیون از سوی مسئولان صدا و سیما طرد شد و در محکمه جامعه نیز برخی رفتار او را عادی و معمولی در نظر می گیرند که نباید برخوردی با او صورت بگیرد و عده ای رفتار او را خارج از عرف و ناهنجاری می دانند که توقع روی دادن آن از سوی افراد معروف قابل پذیرش و حتی قابل بخشش نیست. باید این را نیز در نظر گرفت، ممکن است در آیین نامه های صدا و سیما، مجریان و کسانی که در مقابل دوربین حاضر می شوند دارای تعهداتی باشند که می بایست در جامعه و انظار عمومی رعایت کنند و برخورد مسئولان صدا و سیما با علی ضیاء در قالب چنین آیین نامه ای باشد. اما به طور کلی، افراد مشهور که به واسطه بازیگری، خوانندگی، اجراء و فعالیت در رشته های پرطرفدار ورزشی، به شهرت و حتی محبوبیت رسیده اند، در زندگی شخصی ممکن است رفتارهایی انجام دهند که با آنچه که در تصور طرفداران یا دنبال کنندگان آنهاست، تفاوت بسیاری داشته باشد. هر چند رسیدن به جایگاهی ممکن است محذوریت های برای افراد مشهور ایجاد کند که آنها را وادار به رعایت هنجارها و عرف های معمول جامعه می کند.
 
علی ضیاء، قربانی آن است که دیگر نمی تواند همچون گذشته و پیش از مجری شدن، به ابراز هیجانات و جوزدگی های دوران جوانی بپردازد و گناهکار است که از جایگاه یک مجری برای میلیون ها طرفدار یک تیم و سرمربی اش، کری خوانی کرده و آنها را به تمسخر گرفته و حساسیت های یک جامعه را در برخی قالب ها، در نظر نگرفته است. هر رفتاری از سوی وی، تبعات بسیاری دارد که یک فرد عادی در صورت ارتکاب آن، یا هیچ تبعاتی برایش ندارد یا در صورت داشتن بسیار محدود و قابل کنترل می تواند باشد. 
 

 



دیدگاه ها

اولا مساوی دربرابر استقلال برای لنگیها به اندازه برد شیرینه که دست از پا نمی شناختن دوما حبیب کاشانی هم معذرت خواهی کرد که قابل قبول نیست ,ضیا کلا میخواس مطرح بشه ولی وقتی تو استادیوم بچه ها از خجالتش در اومدن اونوقت میفهمه که بادم شیر نباس بازی میکرد
اینها همه به خاطر آنست که این افراد (مجریان و مداحان) وقتی در قاب تلویزیون قرار می گیرند، خود را گم می کنند و خیال می کنند واعظ مردمند و خرد مردم ما یملک آنان است. بیش از حد بزرگ کردن آنان، تبعاتی دارد که متاسفانه صدا و سیما در سال های اخیر به مردم تحمیل کرده است. همین آقا در صبح روز مسابقه در برنامه خوشا شیراز چنان منبر اخلاقی برای مردم رفته بود که بیا و ببین. یا اون مداحانی که بعد از اینکه تریبون صدا و سیما دستشون افتاد، چه فحاشی ها که نکردند و هفت تیرها که روی مردم نکشیدند!
با توجه به شکایت جناب مظلومی ایشان باید از تمام مردم ایران شاکی باشندچون همه این اشعار را در مورد ایشان میخواندند وبهتر است ما همه سعی کنیم با جنبه باشیم شکایت ایشان مانند بچه ای است که از دوستانش به مادرش شکایت کرده من به عنوان کسی که در رشته حقوق تحصیل کردم شکایت جناب مظلومی را رد کرده وبه دیگر دوستان که کلیپ شخصی علی ضیائ را پخش کردن میگویم مطمئن باش روزی کلیپ شخصی تو هم پخش خواهد شد هر چه بکاری همان را درو می کنی
خداییش من تو این سایت و اون سایت خیلی علیه علی ضیا کامنت نوشتم و تقبیحش کردم و حقش هم بود ولی خیلی ناراحت شدم به خاطر فحشهایی که تماشاگرای استقلال تو نیمه ی اول بازی بهش دادن. ملت!، فحش بد و زشته حالا چه استقلالیا به ضیا بدن و چه بر عکس، هر چند که ضیا فحش نداده بود و توهین کرده بود و اینکه ما استقلالیا هم باید بدونیم که این فحشها قطعاً خود جوش نیستن به علاوه ی اینکه یادمون نره نوامیس ما انسان درجه ی دو نیستن که اینقدر راحت بهشون فحش میدیم. من نمیدونم چطور ما حاضر میشیم به خواهرای خودمون که همه هموطنیم فحش بدیم و من به عنوان یه استقلالی از آقای ضیا به خاطر این فحشها معذرت میخوام.
حلیل شما مثل تموم تحلل های دیگرتون باعث تعجب جهانان و اون جهانیان شده است . همین الان اطلاع دادن برای تحلیل موضوع مهم "چرایی ابوعطا خواندن قورباغه و غورباقه " صدا و سیمای خودتون (با صدا و سیمای ملی و مردمی اشتباه نشود) از شما دعوت بعمل آورده تا در 23 برنامه 458 دقیقه ای این موضوع را تحلیل کنید . موفق باشید
سلام وای خدا به به نمردم و این روز رو دیدم این فرد سقوط کرد ,,,,, از ادمای هوایی بدم میاد اینم یکی از اوناس و تو همه چیز دخالت میکنه ,,,,, خداروشکر اینطوری منوع التصویر شدش
اگر صدا وسیما درک درستی از وظیفه خطیر خود داشته باشند از این به بعد در قراردادهای خود با مجریان دقت لازم را اعمال می کند زیرا وقتی یک نفر مجری شد بالطبع برای مردم الگو می شود بخصوص برای جوانان که زود تاثیر پذیرند.حال در ماه عزای امام حسین (ع)مجلس مختلط وشادی کردن وشعار مذهبی را برای چنین اتفاقی به کار بردن برای افراد معمولی در چنین ایامی دور از شان می دانیم چه رسد به یک نفر که شناخته شده است
راستش من علی ضیا رو خیلی دوست دارم ولی اقایون سیما نباید علی ضیا رو ممنوع التصویر میکردند به همین راهتی ولی کار علی هم اشتباه بود واقعا خدا از صدا وسیما نگذره که پول دراوردن یک جوان را به هم ریختند من که نمیبخشمشون
داداش ضیاء عزیز وقتی امسال شنیدم تو مجری مراسم سالگرد پیروزی روحانی در مازندران هستی دلم شکست... خودت یه کم فکر کن ببین از کجا زمین خوردی؟
کسی که قبل صحبت کردن فکر نکنه بهتره هرگز از طریق صدا و سیماش وارد فضای داخل خونه مردم ایران زمین نشه بشینه توی همون کافش ظرفاشو بشوره بهتره، این فحش ها قسمتی خیلی ریز از مغز خراب اون آقاست که به زبونش آورده
این خیلی عادیه که ما وسط یک موضوع هیجان اوری مثل دربی کنترلمون رو از دست بدیم نباید زیاد بزرگش کرد شعار اخر اخرین باری که استقلال تونست پرسپولیس رو ببره پرویز ریش و سبیل داشت و زیدان هم مو داشت خدایی یادتون میاد اخرین برد استقلال مقابل پرسپولیس کی بود؟خخخخخخ شش تای تو ده دقیقه سه تا گل توسط ایمون زاید جووون

اضافه کردن دیدگاه جدید

  

Xتبلیغات