شناسه خبر : 51369
92/7/30 - 10:15 - 2013-10-22 10:15:18
شبهه ای پیرامون اذان در بین مسلمانان
مناظره دکتر و شیخ

شبهه ای پیرامون اذان در بین مسلمانان

کتاب مناظره دکتر و شیخ پیرامون بحث های علمی مابین شیخ ابراهیم عثمان و چند تن از برادران دیگر اهل سنت و دکتر شجاعی فرد می باشد.هدف فرهنگ نیوز از بیان این مناظرات ، شیعه کردن برادران اهل سنت نمی باشد و تنها مطرح کردن یک بحث علمی است.لذا مخاطبان گرامی می توانند با نظرات خود در این بحث شرکت کنند.

به گزارش فرهنگ نیوز : اذان تشکیل شده از فرازهایی است که از نظر شیعه و سنی تفاوتهایی دارد. در این بخش به مناظره صورت گرفته در این مورد بین دکتر و شیخ النجدی و شیخ ابراهیم عثمان (از علمای اهل سنت) خواهیم پرداخت:

شیخ حمید النجدی: راستی شما چرا در اذان و یا اقامه می گویید اشهد ان علیاً ولی الله یا حجت الله؟

دکتر: ما این فراز از اذان را به عنوان جزئی از اذان نمی دانیم، بلكه این را به عنوان یك بخش مستحب می گوییم و اگر كسی آن را واجب و جزء اذان بداند اذانش باطل است.

شیخ حمید النجدی: پس چرا می گویند؟

دکتر: در همه بخش های عبادت، بخشی از مستحبات داریم و كمتر عبادتی است كه بخش های مستحبی نداشته باشد. اذان هم مستحباتی دارد كه از نظر ما، یكی همین مورد است.

شیخ حمید النجدی: این مستحب به چه علت است چون این یك بدعت در اذان است.

دکتر: مستحبات جزء بدعت ها نیستند، چون كه براساس حدیث های صحیح، پیامبر هم در سجده و ركوع نمازهای واجب، ذكرهای مستحبی می گفتند . صحابه هم دعاهای دیگر در نمازها داشتند.

شیخ حمید النجدی: این مستحب را پیامبر دستور نداده است.توسط معاویه را پیامبر دستور نداده بود

دکتر: همان طور كه واجب كردن لعن علی ولی همه علمای دمشق و شام آن را با شدت و حدت عمل می كردند.

شیخ حمید النجدی: اما الان نمی گویند.

دکتر: از قضا ما استحباباً آن را در اذان می گوییم تا كسی جرئت نكن د دوباره لعن و یا توهین به علی را مطرح كند . نگاهی به كتاب های ابن تیمیه نشان می دهد كه روحیه معاویه در لعن علی، به شدت در نوشته های ابن تیمیه كه حدود هفتصد سال بعد از او بودموج می زند.

شیخ حمید النجدی : اما ابن تیمیه نماینده همه مسلمانان نیست . همه مسلمانان علی را به عنوان خلیفه چهارم قبول دارند و لعن هم نمی كنند.

دکتر: شما می دانید كه حتی علی را جزء خلفا هم نمی دانستند، بعد از مدت ها قبول كردند كه علی هم جزء خلفای راشدین باشد.

شیخ حمید النجدی: ولی الان هست لذا دیگر بحثی نیست.

دکتر: البته ما كه ایشان را امام اول می دانیم. اما ه مین مسلمانان كه شما می فرمایید در زمان ابن تیمیه بودند و دم نزدند . در زمان تخریب قبرهای علی و فرزندانش توسط وهابیان بودند و دم نزدند. بنابراین ما پیشگیری م یكنیم.

شیخ حمید النجدی : البته اگر اشهد ان علیاً ولی ا لله جزء اذان نباشد به شرطی كه علی را در عرض پیامبر ندانید گفتن آن بلامانع است.

دکتر: خُب اما من هم یك سؤال دارم.

شیخ حمید النجدی: بفرمایید.

دکتر: حالا چرا شما در اذان صبح ب هجای حی علی خیر العمل می گویید الصلو هًْ خیر من النوم؟

شیخ حمید النجدی: در همه نمازها نمی گویند، فقط در نماز صبح می گویند.

دکتر: فرقی نمی كند.

شیخ حمید النجدی: ولی این دستور خلیفه دوم است.

دکتر: مگر خلیفه می تواند سنت پیامبر را تغییر دهد؟

شیخ حمید النجدی: ولی شما هم تغییر داده اید و می گویید اشهد ان علی اً ولی الله.

دکتر: اما ما اضافه كرده ایم، نگفته ایم واجب . می توان آن را حذف نمود و بالاخره یك عمل مستحبی است اما شما حی علی خیر العمل پیامبر را حذف كرده و به جای آن مطلب دیگر می گویید، آن هم اینكه نماز از خواب بهتر است.

شیخ حمید النجدی : البته در این مورد، باید بگویم خلیفه چون دید مردم جهاد نمی روند ولی به نماز می روند و می گفتند بهترین عمل، نماز است و جهاد را بهترین نمی دانستند، لذا خلیفه گفت آن را عوض كنند و بگویند نماز بهتر از خواب است، اما بهتر از جهاد نیست.

دکتر: جناب شیخ این توجیه درستی نیست . پیامبر حتی در جنگ و جهادها می فرمود نماز، بهترین عمل است و همان موقع مردم جهاد هم می رفتند و جنگ های نابرابر زیادی داشتند و پیروز می شدند، پس این تغییر، یك بدعت غیر قابل قبول است.

شیخ حمید النجدی: حتماً در زمان خلیفه دوم، حتی خواب را بر نماز ترجیح می دادند.

دکتر: البته وضع جنگ برون مرزی هم در دوران خلیفه دوم بد نبود . ایران و روم را شكست دادند.

شیخ حمید النجدی: بله بله درست است.

دکتر: پس معلوم نبوده مشكل چه بوده است.

شیخ حمید النجدی: واقعاً این دلایل كه گفته می شود خیلی قانع كننده نیست.

دکتر: تازه اگر قانع كننده هم بود مثلاً برای یك سخنرانی و خطبه اهمیت داشته .می گفتند دعوت به جهاد مهم نبود، نه اینكه چون خلیفه دوم گفته سنت پیامبر را در اذان تغییر دهند.

شیخ حمید النجدی : در حدیث ها اكثراً همین ا ست. البته همان طور كه گفتم فقط در نماز صبح می گویند.

دکتر: فرقی نمی كند در كدام اذان بگویند . چون اگر در اذان های دیگر هم می گفتند، نماز بهتر از شام و یا نماز بهتر از صبحانه است، مردم هم تكرار می كردند.

شیخ حمید النجدی : اگر بخواهیم واقع گرا باشیم باید قبول كنیم این م وضوع در زمان پیامبر نبوده است و جزء اذان هم نیست . بنابراین گفتن آنچه زمان پیامبر بوده یعنی حی علی خیرالعمل حتی برای اذان صبح صحیح تر است.

دکتر: شیخ ابراهیم شما چطور؟

شیخ ابراهیم عثمان: من همان اوایل بحث پذیرفتم . چون قول و فعل پیامبر حجت است، درحالی كه قول و فعل خلفا زمانی حجت است كه مخالف قول و فعل پیامبر نباشد.

دکتر: خُب الحمدلله كه روشن شد حی علی خیر العمل صحیح است.



دیدگاه ها

من خودم شیعه هستم ولی استدلال آقای دکتر در مورد مستحب بودن "اشهد ان علیا" ولی الله "بیشتر به مغلطه می ماند. واجب بودن و مستحب بودن به لفظ نیست بلکه به آنچه در عالم واقع و دربین شیعیان اتفاق می افتد بستگی دارد. آنچه در عمل در میان شیعه اتفاق می افتد این است که" اشهد ان علیا" ولی الله" همانند ذکر واجب در میان شیعه رواج دارد و شما حتی در یک مورد و حتی یک مسجد ویا نماز جماعت شیعه پیدا نمی کنید که این ذکر را در اذان نگویند. امتحانش مجانیه برید مسجد و اذان را بدون " اشهد ان علیا" ولی الله" بگویید و واکنش عزیزان شیعه را ببنید.
بد نیست به رساله مراجع مراجعه کنی ؟ بدون استثنا همه می گن مستحبه گفتنش ولی برادرای اهل سنت همه الصلاة خير من النوم را واجب می دونن حالا مردم چطور عمل میکنند شرط نیست علمای شیعه برای ما شرطه چون همه به حرف مراجع گوش می کنند.
آقای یاغی! من هم مثه شما به رساله مراجعه کرده ام.ولی در طول عمرم که حدود 40 سال هست یک بار وحتی یکبار ندیده ام که شیعه ای (اعم از مرجع تقلید و غیر تقلید، عالم و عامی و...) اذان را بدون "اشهد ان علیا" ولی الله" بخواند. شما وقتی می گویی مستحب ولی مانند واجب به آن عمل می کنی اسم آن را هر چه می خواهی بگذار آن عمل برای شما واجب است.
آقا مسعود در میان فرق اهل سنت، مالکی ها دست بسته نماز خواندن را مکروه و بقیه فرق نیز آن را تنها مستحب می دانند. ولی همه دست بسته می خوانند و کسی جرات دست بسته نخواندن را ندارد
٩١٩ "اشهد ان عليا ولى الله" جزو اذان و اقامه نيست، ولى خوب است بعداز "اشهد ان محمدا رسول الله" به قصد قربت گفته شود. این مطلب فتوای امام خمینی در رساله ایشان است
آقا مسعود این قدر مطمئن نگو " و شما حتی در یک مورد و حتی یک مسجد ویا نماز جماعت شیعه پیدا نمی کنید که این ذکر را در اذان نگویند" یه سر برو حرم حضرت معصومه(س) نماز جماعت مغرب و عشای آیت الله شبیری زنجانی رو شرکت کن و ببین ایشان در اذان و اقامه اش اشهد ان علیا ولی الله نمی گه و اون همه شیعه بهش اقتدا می کنن.
آقا مسعود؛ عکس العمل عوام را نه در شیعه و نه در اهل سنت ملاک نمی گیریم. فتوای علمای ما و عمل آنها همین را نشان می دهد . آقای شبیری زنجانی گاه می گوید گاه نمی گوید.
آقای مسعود که ادعا میکنید شیعه هستید، شما می دونید که رفتار مردم حجت شرعی نیست و حجت قرآن و عترت و رفتار معصومین و رساله مراجع تقلیده، که در این مورد موافق با این متن است کاملا این موارد. بهتره به بهانه ی مغلطه بودن مغلطه نفرمایید!
آقا مسعود اگه شيعه هستي چرا اينقدر بر مطلبي كه گفته ايي پافشاري ميكني.؟ آقا ما علي و اولاد علي رو دوست داريم و تا قيامت هم محبتشونو توي دلمون جا داديم شما حرفي داري. ؟؟؟؟؟؟؟؟
آقا دوست داشته باش ولی حواست باشه از علی و آل علی جلو نزنی که به گفته همین علی در نهج البلاغه جزو مارقین خواهی شد. سیره اهل بیت مستحب دانستن این شهادت است در حالیکه عملکرد شیعه امروز طوری است که انگار این ذکر واجب است. (إنما مثل أهل بيتی كمثل سفينة نوح من ركبها نجا و من تخلف عنها غرق و من تقدمها مرق و من لزمها لحق ترجمه : پیامبر (ص) فرمودند: مثل خاندان من مانند كشتی نوح است؛ كسی كه سوار آن شود نجات یابد و كسی كه از آن عقب ماند، غرق شود و كسی كه از آن جلو زند [از دین] خارج و كسی كه همراه آن شود می رسد.
آقا مسعود شما نگو چه اصراری داری؟معلومه یه جات سوخته دیگه این همه اصرار داری که نشون بدی شیعه ها جلو تر از ائمه شونن/تو یک ذره هم از فقه شیعه نمیدونی که این حرفا رو میزنی؟بازم میگم آب رو بریز اونجا که سوخته
اقا مسعود طبق گفته شما هر چیز مستحبی که در جامعه جاری بشه غلط است.سلام کردن هم یکی از همین مستحبات است.هرکسی رو بگی سلام میکنه پس اینم ما باید بگیم چون همه سلام می کنند پس واجب است برای اینکه واجب نشه ما نباید سلام کنیم
چرا همه به آقا مسعود حمله میکنید . منظور ایشون اینه که در حال حاضر ما طوری اشهد ان علیاً ولی الله یا حجت الله میگیم که گویا واجب است و بنا به دستور علما اگر کسی به واجب بودن، اشهد ان علیاً ولی الله را بگوید ، اذان باطل است . من با آقای مسعود موافق هستم . آقای عمر(رض) مجتهد بودند اجتهاد کردند حالا درست یا نادرست ..هم اذان و هم نماز سنی های عزیز درست است درضمن بنده شیعه (امامیه) هستم .
حمید جان سلام . هم وطن عزیزم بنده فرق اجتهاد و بدعت رو میدونم . ولی وقتی علما و امام (خمینی ره )و(خامنه ای) و همینطور علمای اهل سنت عزیزما ، تمام این مشکلات و اختلافات کوچک را نادیده گرفتن و همه ملت رو به وحدت و اتحاد دعوت میکنن اون هم در این شرایطی که تمام جهان خواران با تمام قدرت دارن سعی میکنند که اختلاف شیعه و سنی رو در ایران دوباره به راه بندازن ، ما باید هوشیار باشیم که خدایی نکرده با یک موضوع کوچک به این اختلافات دامن نزنیم . حمید جان یادمون نره که ما شیعه ها حتی وهابی هارو هم مسلمون میدونیم و معتقد هستیم که به خیلی از وهابی ها کلام حق و شیرینی حق نرسیده ... بنده به عنوان ی کاربر که فرهنگ نیوز رو انتخاب کردم و همیشه در این سایت چرخ میزنم خواهش میکنم که دیگه از این خبرها به اشتراک نگذارد ، برای فهمیدن اینطور بحث ها کتاب هست شبکه های ماهواری هست بهترین کتاب (شب های پیشاور) و بهترین شبکه هم شبکه ولایت هست که استادید بسیار باسواد هم در این شبکه فعالیت میکنند دکتر قزوینی مدیر این شبکه است .

اضافه کردن دیدگاه جدید