شناسه خبر : 85789
93/5/28 - 09:01 - 2014-8-19 10:01:52
سعدی به روایت رقص، آواز و اختلاط +تصاویر
گزارشی از تئاتر باغ دل گشا

سعدی به روایت رقص، آواز و اختلاط +تصاویر

بعضی از مردان موهای بلندی داشتند، این امر باعث می‌شد که در رقص و حرکات موزون، مرد یا زن بودن‌ به سختی تشخیص داده شود. و در حالی که مخاطب از دیدن رقص زنانه لذت می‌برد، نتواند تشخیص درستی از جنسیت رقاص داشته باشد.
به گزارش گروه فرهنگی فرهنگ نیوز ، هر کشور و ملتی به داشتن اسطوره‌هایش افتخار می‌کند. این اسطوره‌ها برای این که  راه گشا و یا الگویی باشند باید شناسانده شوند. بدیهی است که بدون شناخت کسی نمی‌توان او را به عنوان الگوی خود دانست و خط مشی او را پیمود. شاعران یکی از این دست فرهیختگان اند و در این بین سعدی یکی از ستاره‌های درخشان آسمان شعر است. سعدی آن قدر ارزش و اهمیت دارد که باید به مخاطبان شناسانده شوند، مخاطبانی که می‌توانند در هر رده و رتبه ای باشند.
 
از دانشجویان و تحصیل کرده‌ها گرفته تا فعالان در عرصه‌های مختلف. اما از چه راهی باید این شناخت حاصل شود؟ این که نسل‌های مختلف بنشینند بوستان و گلستان را بخوانند؟ یا این که کارگردان‌ها بییند و سریال، فیلم سینمایی یا این که تئاتری از زندگی‌اش ساخته شود. بدیهی است که باید همه این موارد باشد تا شناخت درستی به دست بیاید. این روزها تئاتری به نام باغ دلگشا در تالار وحدت روی صحنه می‌رود که در ظاهر می‌خواهد!! به سهم خود سعدی را به مخاطب بشناساند.
 
تئاتری برای سعدی شناسی
ماجرا از آن جایی شروع می‌شود که صحنه تاریک می‌شود و شعر مشهور بنی آدم اعضای یکدیگرند با نشان دادن تصویر کودکان گرسنه سیاه پوست خوانده می‌شود. روی پوستر تئاتر نوشته بود، تئاتر موزیکال! این یعنی این که دیدن دو گروه موسیقی روز صحنه طبیعی است. دو گروه مکمل. اما جالب بود که با وجود دو گروه زنده و چند هم خوان و دو خواننده باز هم از موسیقی کلاسیک و پاپ غیر زنده و ضبط شده هم استفاده شد. برای نمونه شروع این شروع این تئاتر با آهنگی کلاسیک و کاملاً غربی بود.
 
 
در ادامه ماجرا به نقال شهر فرنگی رسید که از تمدن ایران می‌گفت و مخاطبانش از او در مورد اسطوره‌ها می‌پرسند تا جایی که به سعدی رسید. از جمله نکاتی که در این تئاتر استفاده شده بود، تنوع فضاها برای معرفی سعدی بود، از این که نقال شهر فرنگ از او بگوید، خودش بیاید قصه‌اش را بگوید و یا این که در قالب اشعارش روایت با محوریت موسیقی پیش برود با این وجود تئاتر بیش از دو ساعت طول کشید و در نیم ساعت آخر مخاطب‌ها به سراغ موبایل‌هایشان می‌رفتند و آن‌هایی که نزدیک تر به در خروجی بودند با رفتن را به ماندن ترجیح می‌دادند.
 
پری صابری در مورد اشعار سعدی و انتخاب آن‌ها برای تئاترش خوش سلیقه بوده است به طوری که اگر کسی خیلی هم با ادبیات و شعر مأنوس نباشد از این انتخاب‌ها و اشعار به وجد می‌آید. اما در مقابل چند نکته قابل تأمل هم وجود دارد. حضور یک دلقک، تلخک، شوخ بود و این که به نوعی به زحمت سعی در خنداندن مخاطب می‌کرد که به نظر منطق و اصول را از بین می‌برد. رعایت نکردن توالی روایت‌های زندگی سعدی، برای نمونه بعد از ماجرای جنگ‌های سعدی و پیری‌اش روایت‌هایی از دوره کودکی‌اش نقل شد و استفاده از برخی از منابع و دست گذاشتن روی بخشی از زندگی سعدی که محل بحث است.
 
اضافاتی برای لذت
صابری در مصاحبه ای گفته بود تئاتر من به مذاق همه خوش نمی‌آید و این دلیل تفاوت کار من است. این تفاوت در کار و خوش نیامدن را می‌توان در چند چیز دید. یکی از ریزه‌کاری هایی که شاید برای فرار از انتقادها بوده است. انتخاب لباس مشترک و یک سان برای سیاه لشکران خانم و آقا بود و حتی این که بعضی از مردان موهای بلندی داشتند، این امر باعث می‌شد که در رقصیدن‌ها، حرکات موزون، مرد یا زن بودن‌ها به سختی تشخیص داده شود و در این حال که مخاطب از دیدن رقص زنانه لذت می‌برد، نتواند تشخیص درستی از جنسیت رقاص داشته باشد. به این ترتیب صاحب اثر هم رقص عواملش را به نمایش گذاشته و هم این که از دست مخاطبان منتقد برای اختلاط رها شده است و می‌تواند دلیل برای آن‌ها داشته باشد.
 
رقصیدن‌هایی که به بهانه‌های مختلف انجام می‌شد و چند صحنه رقص‌های خاص غربی‌ها حتی رقص با میله، استریپ دنس، که توسط خانم‌ها انجام شد. نمونه شاهکار رقص هم یک رقص تمام عیار توسط یک مرد بود که با لباس زنانه و حتی موهای افشان چند دقیقه ای مخاطب را به وجد می‌آورد طوری که بعضی‌ها در سالن ایستادند و با آهنگ تند رقاص هم آهنگ دست می‌زدند. مخاطبان آن قدر به وجد آمده بودند که بعد از روشن شدن چراغ‌های سالن اصلی تالار وحدت بخشی از سالن روسری روی سرشان نبود.
 
 
بخش جالب توجه تئاتر که شاید زمانی بیش از نیم ساعت هم به خودش اختصاص داده بود خواندن خانمی بود که تک خوانی می‌کرد و غیر از دو سه مورد به صورت کاملاً غیر محسوس کسی همخوانش نبود و به تنهایی روی صحن هنر فرسایی می‌کرد. انقدر این مورد برای مخاطبان هم غریب بود که بعضی‌ها با تعجب و کلماتی شگفت زده و حالتی مبهم با یکدیگر در این مورد صحبت می‌کردند.
 
دنیای امروز
شاید بدبینانه نباشد که بگوییم کارگردان با یک هدف مشخص در برخی از بخش‌های تئاتر از برخی کلیدواژه‌ها و صحبت‌ها استفاده می‌کرد. مثل: به گم به گم کردن/ با ریش و دستار نمی‌شود کارها درست / یا این که حاکمان انسان‌های خودخواه و خود رایی هستند که فقط خود را می‌بینند و فقط به منافع خود می‌پردازند.
 
مرشد داستان از افتخارات مردم ایران و تمدن غنی‌اش و حاکمان بی عرضه که نمی‌توانستند کار برای ایران از پیش ببرند و همیشه باعث زحمت و سختی بودند هم گفت. پری صابری تحصیلات دوره متوسطه تئاتر خود را در پاریس گذرانده و در سال ۵۷ از ایران رفته بود. وی بعد از دوره ای در امریکا و فرانسه دوباره به ایران باز گشت. از جمله افتخارات!! صابری می‌توان به دو نمایش "شمس پرنده" و "اسطوره سیاوش" در تالار یونسکوی پاریس به روی صحنه برده و نشان شوالیه کشور فرانسه را نیز دریافت کرد اشاره کرد.
 
 
چند سؤال؟
بعضی منتقدین در مورد تئاتر باغ دلگشا و روایت‌هایی که از زندگی سعدی نقل شده نکته‌هایی داشتند مانند این که جنگ‌هایی که در دوره سعدی نقل شده واقعاً در آن دوره وجود نداشته یا این که اصلاً سعدی در آن جنگ حضور نداشته که زخمی شود و به زندان هم برود و صابری به عنوان کسی که داعیه دار وراثت سعدی است به چه منابعی دسترسی داشته است؟
 
آیا ماجرای اختلاط زن و مرد از جمله مسائل حل شده در دولت اعتدال است؟ اختلال در رقصیدن‌ها و برخوردهایی که پیش می‌آید. این که معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده به تفکیک جنسی واکنش نشان می‌دهد و وزارت محترم ارشاد به چنین تئاتری با این اوصاف مجوز می‌دهد نشان چیست؟
 
 
چندی قبل کتاب «اسرار آیت» کتابی بعد از سی و اندی سال برای اولین بار برای شهید دکتر آیت آماده انتشار شد که وزارت ارشاد در ممیزی چند قسمتش را رد کرد، ماجرای ملی گرایان و وزیر خارجه شدن میرحسین موسوی باید اصلاح یا حذف می‌شد. این یعنی اصل روایت مستند اتفاق افتاده اصلاح شود. آیا چنین تئاتری با این حجم از اختلاط، رقصیدن و آوازهای غنایی نیاز به هیچ گونه ممیزی نداشته است؟
 
 
روایتی تکه و پاره از زندگی سعدی آن هم با این تشتت منابع موجود به هر ضرب و آوازی باید برای آشنایی مردم روی صحنه بیاید و در مقابل یک کتاب که همه منابع اش مستند است، مورد ممیزی قرار بگیرد؟ شاید همه این‌ها معنی اعتدال است و ما بی خبریم.


دیدگاه ها

این دولت با تمام قوا آمده تا همه ی معروفهاوحلالهای خدارا حرام وهمه ی منکرهاوحرامهای خداراحلال کند.به هر وسیله ای قبح کارهای زشت را شکسته وآنهاراترویج می کند.
با داستان زندگی سعدی کاری ندارم چون اطلاعی دراین مورد ندارم اما این سوال منه شما چجوری بانویی که سربندسفید روسرشه رو با اقایی باموهای بلند مشکی اشتباه میگیرین؟رقص بامیله؟!اخه یه چیزی بگین که ادم باورش بشه!تک خوانی خانوم تاوقتی که باعشوه گری و دلبری همراه نشه از نظرشرعی مشکل نداره.
اونوقت این تاترها عشوه گری نداره؟ کم مونده کاملا بشه مراسم رقص بعضیاش! تو بعضیای دیگش همه کاری خلاف شئونات اسلامی انجام میدن، حجاب ندارن فقط یه کلاه الکی سرشونه - کارگردان یکی از تاترها با افتخار میگه افتخارم اینه که توی کار من زن و مرد همدیگه رو بغل میکنن! وضع اینا خیلی خرابه
عزیز...؟اگه برای مادر وخواهر خودت اجازه دادی این اختلاط با نامحرم را خب یه چیزی.ولی در هر حال اسم خودمون رو گذاشتیم پیرو علی و زهرا علیهما السلام و داریم خنجر میزنیم به پیکره شیعه این یک بام و دو هواست که اسم عاقل رو رو خودتان گذاشته اید و خلاف عقل عقلا یعنی خدا نظر میدهی و نیز حرام خدا تا روز قیامت حرام است وحلال خدا تا روز قیامت حلال است.کسی از علما شیعه مجوز این چنین عملی را نداده.برای توجیه گناه به علما نسبت دروغ ندهیم و مردم را در چاه جهالت وارد نکن.
این تئاتر بدون شک محکوم است. اما انصافا نه اینکه زمان احمدی نژادتون از این خبرا نبود؟ چه ربطی به اعتدال داره ؟ عین همین اتفاقات در دوران احمدی نژاد افتاد ولی هیچ کدومتون نفستون در نیومد. ولی بخاطر کینه ای که از اصلاح طلبان دارید میخواید زهر کینه تون رو سر آقای روحانی و دولت اعتدال خالی کنید. اگر آزاده هستید این نظر رو منتشر کنید.
عرصه تائتر همین است نمی شود که هر چیزی را یک کش اسلامی شدن به تنبانش بست و آن را خوب جلوه داد یک کارگردان مسلمان هنرمند پیدا بشود یک کار تحویل دهد که ارزش دیدن داشته باشد این میشود ظهر جلوه های اسلامی در این هنر نمیشود بگوییم که چون هیچ کدام از کارگردان های مسلمان ما عرضه ساخت کار خوب ندارن بس در تائتر را کلا تخته کرد اگر هم کار قشنگی که جنبه اسلامی داشته باشد ساخته می شود از کار همان کارگردان های تائتر هایی است که به مذاقه عده ای خوش نمی آید
سلام. اين مطلب را يك روز زودتر سايت نمانيوز كار كرده است. اگر منبع نزده ايد، لطفا منبع بزنيد و اگر خبرنگار جداگانه به شما تحويل داده است، لطفا خبر دهيد تا به او تذكر داده شود
این مطالبی که شخصی به اصطلاح طلبه می فرماید بسیار غلط است هر اشتباهی ، اشتباه است در هر زمان باشد ما باید به فکر این باشیم که اسلام از ما چه می خواهد و به آن عمل کنیم تا کی می خواهیم چشممان را ببندیم نگذاریم کار به جایی برسد که دشمن در چند قدمی ما باشد و بیدار شویم که هیچ فایده ای ندارد اسلام دین معیار و برنامه است اگر همراه باشیم دنیا و آخرتمان تضمین است و اگر نباشد همینی است که می بینیم .
با این وضعی که تو جامعه ی ماست مخصوصا در حوزه ی سینما وتئاتر قبح و زشتی برخی کارها ریخته میشه.الآن فساد در جامعه ما بیداد میکنه.اون از وضع حجاب که باید ریشه یابی بشه وعلت اصلیش هم شاید ماهواره یا بالارفتن سن ازدواج یا کمبود محبت درخانوادهو...باشه.اون ازوضع رشوه وربا هایی که بین مردم رایج شده وقبحش ریخته شد.به راستی با این کارها دل امام زمان (عج)شکسته میشه.آیا واقعا این دنیا برای همیشه هست که به خاطرش این همه کارزشت انجام میدیم.والعاقبه للمتقین....
اقایی که خودت را طلبه معرفی کردی!مثلا که چی ؟ میخواهی بگی کلا روحانیها مثل تو فکر میکنند!نه خیر!اگر درست انتقاد میکردی حداقل اسمت را میگفتی و یا ناشناس معرفی میکردی! در هر صورت اقای رییس جمهور واقعا برای خودت و تیمت افسوس خوردم !مخصوصا از وقتیکه قسمت پنجاهم دکتر سلام را دیدم! دیگر امیدی به درست شدن افکار مریض الود شما ندارم!واگذارتان کردم به خدا و رسولش !شما از شیطان بزرگ تعریف میکنی!انوقت به ما مسلمانان میگویی بروید به جهنم! چرا؟ چون از شما انتقاد کردیم!حاشا به این همه غیرت دینی!
با سلام و عرض ادب و احترام خدمت مدیریت محترم قبل از هر چیز ایام شهادت حضرت امام صادق را خدمت شما و همکاران محترمتان تسلیت عرض میکنیم. پایگاه رسالت نوکری که قبلا افتتاح شده بود بعد از مدتی تعطیلی کا را خود را مجددا با قدرتی افزون تر و با طرحی جدیدتر آغاز کرده است ،لذا با توجه به بیانات مقام معظم رهبری درباره جبهه فرهنگی ، ما جزو رزمندگان این جبهه محسوب میشویم و این همدلی و یکدلی ما را میطلبد تا در این جبهه عظیم پیروز شویم.در این راستا رسالت نوکری افتخار دارد تا جهت نشر بیشتر مطالب ارزشی لوگو سایت شما را در پایگاه خود قرار دهد. و متعاقبا تقاضا داریم در همین راستا و بعنوان یک همسنگری جبهه عظیم فرهنگی لوگو رسالت نوکری را در پایگاه خود قرار دهید. لطف شما را سپاسگزاریم. مدیریت رسالت نوکری
سلام اعتدال یعنی چی؟؟؟ گناه به اضافه توجیح مساوی = ؟؟؟؟ اصول تئاتر چیه ؟؟ سعدی رو با رقص زنان بشناسیم یا اختلاط با مردان نامحرم ؟؟ فرهنگ و ارشاد = جمعه تعطیل نیست ارشاد تعطیله بابا !! مردم ما کور نیستند منطق و دین دارند و خوب ، بد و زشت و گناه رو از همایش و بازی سیاسی و گناه تشخیص میدهند !!
سلام اعتدال یعنی چی؟؟؟ گناه به اضافه توجیح مساوی = ؟؟؟؟ اصول تئاتر چیه ؟؟ سعدی رو با رقص زنان بشناسیم یا اختلاط با مردان نامحرم ؟؟ فرهنگ و ارشاد = جمعه تعطیل نیست ارشاد تعطیله بابا !! مردم ما کور نیستند منطق و دین دارند و خوب ، بد و زشت و گناه رو از همایش و بازی سیاسی و گناه تشخیص میدهند !!
سلام به همه ی خوبان واقعانگران بایدباشیم بااین دولت به اصطلاح اسلامی که داریم فکرکنم دوباره به انقلاب سی واندی سال پیش نیازداریم .چرامنتظرنشستیم امام زمانمون ندای هل ناصرا سربده؟ آیاواقعادراین وضع دنیاومخصوصاکشوراسلامی که تازه داشت رشدمیکرداینطوربایدباشه ؟امام زمانمان الان هم داره ازماشیعیان طلب یاری میکنه ومیخوادازخداودینمون وانقلابی که باخون شهداآبیاری شددفاع کنیم ماداریم این ندارودرخودمون حس میکنیم پس چراساکت نشستیم ؟اعتراضمون به این بی بندوباریهابایدفاترازاین صفحه باشه بایدصدامون به همه برسیم اگرهستیدیاعلی.
طواف با حضرت حجت(ع) علامه تهرانی در جلد هفتم کتاب معاد شناسی صفحه 175 نقل می کنند : « قضیه ای در یکی دو ساله اخیر در ایام حج اتفاق افتاد که شایان دقت است؛ این قضیه متعلق به صبیه آیت الله آقا میرزا محمد علی اراکی (ره) است که از علمای برجسته و طراز اول حوزه مقدسه علمیه قم و از زهاد و عبّادی است که در متانت و شخصیت و تقوای ایشان در نزد خاصه و عامه جای تردید و گفتگو نیست. ایشان می فرمودند: این صبیه من از زنان صالحه و متدینه است؛ و من خودم مستقیماً از زمان صباوت متکفل امور شرعیه و تعلیم و آداب و تربیت او شده ام و همه کارهای او زیر نظر من بوده است و در صدق گفتار او هیچ گونه تردیدی نیست. در موسم حج تنها عازم بیت الله الحرام شد و شوهرش با او نبود. و آنقدر عفیف و باحیا است و از برخورد با مردان تجنب دارد که تنهایی در این سفر، برای او ایجاد نگرانی نموده بود. و پیوسته در فکر بود که خدایا چگونه من تنها بروم؟ من که تا به حال به زیارت بیت الله مشرف نشده ام و از مناسک و آداب حج عملاً چیزی نمی دانم؛ چگونه طواف و سعی کنم؟ تا اینکه در آستانه سفر قرار گرفت و من در موقع حرکت به او گفتم: این ذکر را پیوسته بگو و برو « یا علیم یا خبیر». خدا از تو دستگیری خواهد نمود؛ چون این سفر واجب است و البته خداوند از میهمانان خود که راه را نمی شناسند و آشنایی ندارند حمایت می نماید. صبیه ما بحمدالله والمنه سفر خود را به خوبی و به سلامتی و موفقیت به پایان رسانید و مراجعت کرد و برای ما واقعه خود را در مکه مکرمه هنگام ورود به بیت الله الحرام برای انجام طواف چنین تعریف کرد: « من پس از آنکه از میقات احرام بستم و وارد مسجد الحرام شدم که طواف را به جای بیاورم، دیدم در اطراف کعبه آنقدر جمعیت متراکم است که ابداً من قدرت طواف ندارم. حجرالاسود را که نقطه ابتدای شروع طواف است پیدا کردم و هر چه خواستم از آنجا شروع کنم و به گرد خانه کعبه طواف کنم، دیدم ابداً مقدور نیست؛ بیچاره شدم گفتم: خدایا من برای طواف خانه تو آمده ام و می بینی که با این ازدحام و انبوه جمعیت قدرت ندارم؛ خدا چه کنم نمی توانم؟! در اینجا ناگهان دیدم از مکان محاذی حجرالاسود فضایی به شکل استوانه باز شد و کسی به گوش من گفت: خودت را به امام زمانت بسپار و در این فضا با او طواف کن! من وارد این محل خالی استوانه ای شدم و دیدم در جلو حضرت امام زمان(ع) مشغول طواف هستند و پشت سر آن حضرت کمی به طرف دست چپ، شخص دیگری است و من وارد شدم و پشت سر آن دو مشغول طواف شدم. از حجرالاسود شروع کردم و تا هفت شوط (نوبت) را به همین منوال تمام کردم و در این مدت نه تنها احساس فشار جمعیت نمی کردم بلکه ابداً حتی انگشت کسی به دست یا بدن من برخورد نکرد و در تمام هفت شوط حال طواف، متوسل به آن حضرت بودم و دست روی شانه های آن حضرت می مالیدم و التماس و تضرع داشتم؛ ولی چهره آن حضرت را نمی دیدم چون روی آن حضرت به طرف جلو و در حال طواف بودند. چون هفت شوط طواف، به پایان رسید خود را خارج از آن حلقه نگریستم و دیگر ابداً امام زمان و شخص دیگری نبود و دیگر آن حضرت را ندیدم و من فقط یک تأسف دارم و آن اینکه من چرا به آن حضرت سلام نکردم تا جواب سلام آن حضرت را نیز دریافت کنم. » ماخذ : کتابهای شیفتگان حضرت مهدی ( عج ) و برکات حضرت ولی عصر - عج
سلام ،اشکال ما ومنتقذین وشاید اصلا جهان سوم ،اینه که یا ازاین ور بوم باید!!! بیفتیم یاازاون ور ،این مسائل روچرا میکشونید به حاشیه ؟ احمدی نژاد ،روحانی ،بنی صدر ،العیاذ بالله امام علی(ع) ، فرقی نداره ،ارزش دینیهمیشه ارزشه،مگه امام علی(ع)به حاکم اهواز ننوشت :شنیده ام که فلانی درحق مردم اجحاف وظلم میکند ،اگرواقعیت دارد ،چنین وچنانش کن....... عزیز جان صورت مساله رو پاک نکنید،وصیت نامه شهدامون رو بخونید ،90 درصدشون صراحتا گفتند که :مامیریم تا ارزشها ،دین ،احکام قرآن واهلبیت ،نظام ورهبری وحجاب ،بمونه ،درجایی که هنوز دارن شهید گمنام میارن ،خیلی جفا میکنیم ومیکنن ،خب بله خلاف ،خلافه ،دولتش فرق نمی کنه ،اما انصافا برخی وزرای اعتدال کمر به نابودی ارزشها بسته اند ،خدایا ،یا اصلاحشون کن یا نابودشون ........

اضافه کردن دیدگاه جدید

  

Xتبلیغات